Zastanawiasz się czasem co myślą inni inwestorzy, jak rynek zapatruje się na pozycję, której zawarcie rozważasz? Jeżeli tak, to przygotowaliśmy dla Ciebie narzędzie Market Sentiment, które właśnie przedstawiamy w odświeżonej odsłonie. 

Dla większej przejrzystości zmieniliśmy zasadę prezentowania danych. Teraz Market Sentiment pokazuje jak procentowo kształtuje się ilość otwartych transakcji na danym instrumencie. Nie ważne czy pozycja została zawarta na jednego mikrolota, czy też sto lotów, jej wpływ na wartość wskaźnika będzie jednakowy , także pojedynczy duży inwestor nie będzie nadmiernie wpływał na jego  wartość. Takie spojrzenie pozwoli Ci lepiej zorientować się co myślą inni inwestorzy.

Przykładowy sentyment wśród Inwestorów mForex w kwietniu 2015 r.:

Market Sentiment

Market Sentiment przyda Ci się niezależnie od tego czy wierzysz w zbiorową mądrość rynku i wolisz się przyłączać do trendu, czy też zajmujesz pozycje kontrariańsko, twierdząc że większość najczęściej nie ma racji. 

Nieważne czy posługujesz się analizą fundamentalna, czy techniczną. To narzędzie przyda się również Tobie, gdyż śledzenie sentymentu i nastrojów rynkowych zyskuje w ostatnim czasie na znaczeniu. A pozycjonowanie inwestorów jest coraz baczniej obserwowane przez największe banki inwestycyjne. 

W praktyce Market Sentiment może być pomocny, kiedy korzystasz chociażby ze wskaźników siły rynku takich jak RSI. Okazuje się on ważną wskazówką w sytuacji dużego wykupienia lub wyprzedania, gdyż patrząc na pozycjonowanie inwestorów można próbować ocenić jak będzie przebiegał handel w najbliższym okresie. Czy zobaczymy tylko płaską korektę i kontynuację ruchu w górę (kiedy pozycjonowanie jest w neutralnym przedziale), czy też możemy liczyć na większe cofnięcie, a może nawet odwrócenie trendu (kiedy rynek silnie pozycjonował się na wzrosty). Jednak powyższe zastosowanie jest tylko jednym z bardzo wielu przykładów możliwych zastosowań Market Sentiment.

Innym ciekawym podejściem do naszego narzędzia Market Sentiment jest wykorzystanie go do inwestowania kontrariańskiego. W strategiach kontrariańskich zajmuje się pozycję przeciwstawną do kierunku zajmowanego przez większość inwestorów. Myślenie kontrariańskie opiera się na obserwacji zdania tłumu odnośnie spraw politycznych, ekonomicznych czy społecznych i przeciwstawianiu się głoszonym przez nich tezom. Takie podejście może okazać się słuszne, ponieważ większość ludzi nie lubi zmieniać własnego zdania oraz ma skłonność do przesadzania, co powoduje, że często się mylą.

Techniki kontrariańskie sprawdzają się szczególnie często, kiedy na rynku rządzą emocje, większość ludzi nie myśli wtedy chłodno i racjonalnie, często podejmując decyzje na podstawie życzeniowego myślenia, dzieje się tak szczególnie w czasach hossy i bessy oraz przy tworzeniu różnych baniek spekulacyjnych. Widać to szczególnie dobrze podczas ostatniej bessy zapoczątkowanej pod koniec 2007 roku w USA, kiedy to na indeksie S&P500 z poziomu 1576 spadliśmy na 666. Kupujący indeks na szczycie mogli stracić blisko 60%, z drugiej strony Ci, którzy byli odmiennego zdania niż większość inwestorów, stosując podejście kontrariańskie zyskali 60%.

Jak widać nasze narzędzie Market Sentiment można wykorzystać do podążania za rynkiem, inwestując zgodnie z większością uczestników rynku i wchodzenia w długie trendy. Możemy również wybrać odpowiedni moment i postawić się przeciw większości zabierając dla siebie cały wcześniejszy ruch (wzrostowy bądź spadkowy) na wybranym instrumencie.

Którą drogę wybierzesz? A może wykorzystasz obie te techniki w zależności od warunków rynkowych? To już zależy tylko od Ciebie, my dajemy wybór dzięki nowemu Market Sentiment.

Zobacz Market Sentiment na stronie portalu informacyjnego Domu Maklerskiego mBanku: mNews